Svar: Bulgur, pasta og couscous

2. november 2018

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Zadeh

Tak for dit gode spørgsmål om bulgur, pasta og couscous :)

Ja - din dreng må gerne få det hele. Det anbefales dog, at du giver forskellige former for kulhydrater/stivelse i variation i hverdagene, så han både får pasta, bulgur, couscous, gryn, ris - og også meget gerne kartofler. Og han må gerne få ris, selvom det indeholder arsen - ikke dagligt - men som del af en varieret kost.

Det anbefales også, at du variere mellem de lyse type og fuldkornsprodukterne, når du giver ham pasta, ris, bulgur, couscous, kerner og brød. Og at du husker, at han stadig skal have mange grøntsager - gerne grove grøntsager :)

Når det anbefales at tilbyde f.eks. pastaskruer og lignende fra 8 måneders alderen, så er det især af to grunde:

1) I den alder vil mange børn nyde at kunne spise mere selv og få mad, som kræver lidt mere tyggemodstand. Det er dejligt at øve sig i at spise med fingrene, føre maden op til munden og mestre denne teknik. Og godt kogte pastaskruer kan være en god måde ...

Annonce

... at øve sig på.

2) I 2015 kom der nye anbefalinger omkring gluten. Hvor man tidligere først anbefalede gluten fra 6 måneders alderen, så kan man ifølge de nye anbefalinger godt introducere gluten i små portioner allerede i 4-6 måneders alderen.

Det betyder dog ikke, at man fra den ene dag til den anden bare skal give barnet en masse glutenholdige produkter, introduktionen bør stadig ske gradvist, og det betyder derfor, at det for mange vil være naturligt at give barnet f.eks. mere pasta omkring 8 måneders alderen. Så i takt med at barnet bliver ældre, så introduceres gradvist flere og flere fødevarer, der kommer naturligt mere og mere variation og nye ting til :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Gluten findes blandt andet i hvede (mel og kerner), durumhvede, grahamsmel, sigtemel, mannagryn, semulje, bulgur, couscous, spelt, kamut, rug (mel og kerner), byg (gryn og malt), havre (gryn, mel, klid)... mm.

Så... du må altså gerne bruge bulgur, pasta, couscous, ris som del af en varieret kost:)

Rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor