Svar: Bulgur, pasta og couscous
2. november 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit gode spørgsmål om bulgur, pasta og couscous :)
Ja - din dreng må gerne få det hele. Det anbefales dog, at du giver forskellige former for kulhydrater/stivelse i variation i hverdagene, så han både får pasta, bulgur, couscous, gryn, ris - og også meget gerne kartofler. Og han må gerne få ris, selvom det indeholder arsen - ikke dagligt - men som del af en varieret kost.
Det anbefales også, at du variere mellem de lyse type og fuldkornsprodukterne, når du giver ham pasta, ris, bulgur, couscous, kerner og brød. Og at du husker, at han stadig skal have mange grøntsager - gerne grove grøntsager :)
Når det anbefales at tilbyde f.eks. pastaskruer og lignende fra 8 måneders alderen, så er det især af to grunde:
1) I den alder vil mange børn nyde at kunne spise mere selv og få mad, som kræver lidt mere tyggemodstand. Det er dejligt at øve sig i at spise med fingrene, føre maden op til munden og mestre denne teknik. Og godt kogte pastaskruer kan være en god måde at øve sig på.
2) I 2015 kom der nye anbefalinger omkring gluten. Hvor man tidligere først anbefalede gluten fra 6 måneders alderen, så kan man ifølge de nye anbefalinger godt introducere gluten i små portioner allerede i 4-6 måneders alderen.
Det betyder dog ikke, at man fra den ene dag til den anden bare skal give barnet en masse glutenholdige produkter, introduktionen bør stadig ske gradvist, og det betyder derfor, at det for mange vil være naturligt at give barnet f.eks. mere pasta omkring 8 måneders alderen. Så i takt med at barnet bliver ældre, så introduceres gradvist flere og flere fødevarer, der kommer naturligt mere og mere variation og nye ting til :)
Gluten findes blandt andet i hvede (mel og kerner), durumhvede, grahamsmel, sigtemel, mannagryn, semulje, bulgur, couscous, spelt, kamut, rug (mel og kerner), byg (gryn og malt), havre (gryn, mel, klid)... mm.
Så... du må altså gerne bruge bulgur, pasta, couscous, ris som del af en varieret kost:)
Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske